Categoriearchief: Eten & Drinken

Hoe gezond is rijst nu echt?

De meeste voedingsmiddelen in Nederland bevatten gemiddeld teveel zout, suikers en vetten en te weinig vezels. Rijst daarentegen bevat geen geen of beperkte hoeveelheden suikers, vetten en zout maar wel allerhande voedingsvezels die we dagdagelijks nodig hebben om gezond te blijven. Toch is de rijst in Nederlandse winkels is vaak geslepen en bevat het daardoor veel minder voedingsvezels. Welke rijst kies je dan als je ├ęcht gezonde rijst wil eten en hoe moet je het koken? Wij zochten het voor u uit.

Waarom is rijst gezond?
In witte rijst vinden we tal van vezels, maar ook grote hoeveelheden ijzer en vitamine B1 (onmisbaar voor de werking van het hart en het zenuwstelsel) en B3 (belangrijk voor de aanmaak van vetzuren in het lichaam). Deze rijstsoort wordt bovendien snel door het lichaam opgenomen waardoor de voedingsmiddelen snel energie geven. Zilvervliesrijst bevat nog grotere hoeveelheden voedingsvezels ten opzichte van witte rijst en wordt daarom de gezondste rijstsoort ter wereld genoemd. Bovendien bevat ook zilvervliesrijst een grote hoeveelheid aan vitamine B1 en eiwitten.

Het Paleo Principe
Het Paleo Principe raadt rijst aan omdat het arm is aan zogenaamd fytinezuur. Fytinezuur zou volgens het Paleo Principe de goede voedingsstoffen in de rijstkorrels tenietdoen. Het dieet raadt het eten van rijst aan gecombineerd met een lichamelijk actieve leefstijl. De sleutel om de hoeveelheid fytinezuur te beperken ligt volgens ons nog meer in de bereidingswijze van rijst door de rijst in koud water langzaamaan aan de kook te brengen en de rijstkorrels lekker mals te eten, zo krijgt het fytinezuur de kans om te worden afgebroken. Eet smakelijk (en gezond)!